אוסקר 2014: אז מה היה לנו?

תמונה

זהו, נגמר. קמתי בשלוש בבוקר, ישבתי 4 שעות על הספה עד בוא האור וסוף הטקס, חפרתי קצת בעין הדג כדי לא להשתעמם. בתכלס, היה כיף. אני חושב שבגלל הדחייה של הטקס – ובגלל אולימפיאדת החורף – הבאזז וההתרגשות שכחו מעט ואולי הכל היה טיפה פחות מרגש. בנוסף, זה היה פשוט אחד האוסקרים הכי צפויים וחסרי הפתעות בשנים האחרונות אבל לדעתי לא היה סרט אחד שלקח פרס שלא בצדק.

 

אז 12 שנים של עבדות הוא ה"זוכה הגדול" שלקח את פרס הסרט, השחקנית והתסריט המעובד. בעיניי הזוכה הגדול האמיתי הוא גרביטי שלקח 7 פרסים: במאי, עריכה, צילום, מוזיקה, עריכת סאונד, מיקס סאונד ואפקטים. למעשה, הוא זכה בכל פרס שצפיתי שהוא ייזכה חוץ מעיצוב אומנותי. הקאמבק הגדול של הטקס שייך לגטסבי הגדול של באז לורמן . הסרט ייצא באביב של שנה שעברה וזחל מעט מתחת לרדאר אך הגיע להכנסות של למעלה מ300 מיליון, מכובד.  מאז הוא קצת נשכח אבל עם האוסקר חזר לחיים. קתרין מרטין, אשתו של באז לורמן זכתה בשני אוסקרים על עיצוב אומנותי ועיצוב תלבושות, ביחד יש לה כבר 4 אוסקרים.

 

מועדון הלקוחות של דאלאס גם נתן בראש ועזב את הטקס עם 3 פרסים: עיצוב שיער/איפור, פרס שחקן משנה ללטו ושחקן הראשי למקונוהי. אי אפשר להגיד שלא הגיע להם. לשבור את הקרח (Frozen) המשיך את הטקס במהלך צפוי כשלקח את פרס האנימציה והשיר המקורי הטוב ביותר. הנאום של קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז שהלחינו וכתבו את השירים בסרט היה ללא ספק הנאום המצטיין של הערב. בכללי היו הרבה סוגי נאומים שונים בטקס אבל תמיד העדפתי את הזריזים: "תודה לאבא, אימא, כולם וביי" קצר, קולע ובלי חפירות.

 

קטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר הייתה למען האמת קצת משעממת, לא בגלל חוסר במתחרים חזקים אלא בגלל שזה החלק הקטן שבתחרות שגם ממש פונה אלינו. השנה כפי שאתם יודעים בית לחם לא הצליח להיכנס לחמשת המועמדים וכל העניין פחת. את הפרס לקח יפה לנצח של פאולו סורנטינו שעוד לא החלטתי את דעתי עליו, את כל השאר בכל מקרה לא ראיתי.

 

אחרי 3 וחצי שעות (מ3:30 עד 7:00) תם הטקס. אלן דג'נרס הנחתה השנה את הטקס. בסה"כ היא סיפקה את הסחורה והפכה את האוסקר לשכונה (בצורה חיובית) אם כי ההופעה שלה בעיניי הייתה מעט אנמית. ובכל זאת אזכור לה בחיוב את כך שהזמינה פיצה באמצע הטקס וירדה לחלק למתמודדים ואת ההילייט של הטקס, אחד הסלפי הגדולים בתולדות האנושות. דג'נרס ירדה מהבמה, אספה את מיטב כוכבי השנה ונתנה לבראדלי קופר לצלם את כולם בסלפי ששבר את שיאי הטוויטר.

 תמונה

כפי שכבר אמרתי קודם, בעיני גרביטי היה הזוכה הגדול הטקס. הוא לא לקח את פרס הסרט הטוב ביותר אבל תכלס, פרס הסרט הטוב ביותר הוא הפרסים היותר זניחים בטקס. בהרבה מקרים הסרטים שזוכים בו הם לא דווקא הסרטים הכי מודברים ומצליחים אלא יותר סרטי שוליים שמרניים. אני מניח שזה משקף את טעמם של חברי האקדמיה וזה בסדר גמור, אני מכבד את טעמם אבל אלי הפרס הזה הרבה פחות מדבר בדר"כ.

 

 גרביטי לקח את פרס הבמאי לקוארון (מחיאות כפיים נלהבות!) וכמעט את כל שאר הפרסים הטכניים. קוארון יצא מהטקס עם פרס נוסף על עריכה. הרבה אומרים שזה תמוה שדווקא הסרט הכי פחות ערוך השנה זכה באוסקר. אז נכון, בין כל המתמודדים גרביטי היה הכי פחות ערוך אם מחשיבים את "כמות העריכה" לפי כמות השוטים. גרביטי הורכב משוטים ארוכים ורבים אך הגאונות האמיתי הייתה לדעת מתי לסיים כל שוט ארוך ואיפה דווקא סגנון יותר סטנדרטי (שוט מתחלף כל כמה שניות – לא כל כמה דקות) מתאים. העריכה בגרביטי הייתה מלאכת מחשבת אמיתית וגאונית, גם אם היא התבטאה בפחות לחיצות כל כפתור ה"קאט" (אני מניח שיש משהו בסגנון). אדם נוסף ששווה לציין בהקשר של גרביטי הוא עמנואל לובצקי שזכה בפרס הצילום על אחת מעבודות הצילום הטובות של העשור. בלי קשר, לובצקי פשוט צלם מדהים. העבודות שלו ב"הילדים של מחר" וב"עץ החיים" העיפו אותי לגמרי, באמת מגיע לו.

 

קצת מבאס שהעסק נגמר, ועוד יותר מבאס הוא מצב הקולנועים בארץ. אני לא גר באזור מרכזי בארץ אבל גם לא בחור, עיר עם רכבת והכל. ומשום מה הקולנוע הכי קרוב אליי נמצא במרחק של שעה ורבע בנסיעה באוטובוס וברכבת. אפילו לא הספקתי לראות כל הסרטים המועמדים של השנה באוסקר, הגיע הזמן שיהיו קצה יותר בתי קולנוע בארץ ולא רק מגה-פלקסים בתל אביב וחיפה. אבל נעזוב את מירורי ונחזור לעניינו. זאת אכן הייתה אחת השנים היותר חסרות הפתעות ועניין אבל אני לפחות עדיין נהנתי.  בהימורים הצלחתי לקלוע נכון ב17 קטגוריות מתוך 21!!! אולי השנה הייתה יותר קלה משנים אחרות אבל עדיין, זאת השנה הראשונה שאני מנסה לחזות האת האוסקר ולדעתי הלך לי ממש לא רע. זהו לבינתיים, עד האוסקר של שנה הבאה. (אני לא סוג את הבלוג! רק מספיק לכתוב על האוסקר).

 

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s